Starta med franchisemodellen

franchise-world-map

När du startar eget väntar ofta år av hårt jobb för att få igång verksamheten, men framförallt för att bli känd på marknaden och arbeta upp en stabil kundkrets. Därför är det många nya företagare som efter ett antal år tvingas att ge upp på grund av t ex ekonomiska problem eller utmattning, även fast de märker att det just håller på att vända.

Ett alternativ för att avsevärt förkorta eller ibland slippa den här första svåra tiden är att starta ett företag som använder redan kända varumärken, produkter eller koncept. Det här kallas franchising och är vanligt förekommande i Sverige.

Vad är franchising?

Som franchisetagare får du rätten att använda beprövade affärskoncept för att sälja tjänster och produkter mot en avgift till varumärkesägaren. Även om du inte är helt bekant med begreppet känner du säkert till företag som ICA, McDonald’s, Starbucks, Pressbyrån, Subway med flera.

Fördelar

  • Du får oftast professionell hjälp med allt som behövs för att komma igång, t ex budget, kalkyl och investeringar. Ett företag som McDonald’s har gjort det här många tusentals gånger.
  • Du kommer igång mycket snabbare
  • Du får marknadsföring, support och varusortiment från franchisegivaren. Du kan därför lägga allt fokus på dina kunder.
  • Du slipper alla nybörjarmisstag, eftersom du får både utbildning och stöd av franchisegivaren och kollegor inom varumärket.

Nackdelar

  • Du får betala franchiseavgift. Den kan vara rimlig, men det här är en av de viktigaste kostnaderna att kolla. Det finns många franchisetagare som trivs i en sund och blomstrande verksamhet, det finns också de som jobbar dygnet runt men ändå inte får det att gå ihop, medan franchisegivaren gör mångmiljonvinster.
  • Avtalet är ofta medvetet komplicerat. Läs därför igenom det ordentligt och ta hjälp av en juridiskt kunnig person innan du skriver på. Om du tar lätt på det här kan du hamna i slavliknande avtal mot storföretag som har obegränsat med pengar och resurser att kräva att du fullföljer dina åtaganden.
  • Frihet. Som franchisetagare har du i princip ingen frihet alls utan måste följa direktiv uppifrån. Så är du kreativ och full av idéer är antagligen inte franchising något för dig.