Samarbeta med andra företag

cooperation-brainstorm-happy-meeting

Som småföretagare finns det ofta en hel del saker du vill få gjort, men du har varken tid eller kunskap att göra det. Tyvärr har du inte heller ekonomi att anlita andra.

1 + 1 = 3

Varför inte göra som så många andra i småföretagar-Sverige? Samarbeta med andra företag. Säg att du har en livsmedelsbutik, din granne har reklamfirma och i huset intill finns bageriet. Finns det något ni kan göra tillsammans?

Det är mer än man kan tro. Det finns bygder som är berömda för sin småföretagsamhet som har blivit experter på att hjälpa varandra. Gnosjöandan är kanske det mest kända exemplet. Rent ekonomiskt kan det först se mer fördelaktigt ut att använda produkter eller tjänster från andra delar av landet eller i utlandet, men i ett helhetsperspektiv blir det minst lika billigt att samarbeta med dina grannar, även de som är dina konkurrenter.

Vilka fördelar finns det med samarbete?

  1. Samarbetsvinster. Det varierar beroende på vilka företag som är med. Till exempel kan ni visa er på mässor tillsammans. Bortse från konkurrensen och ta fram och marknadsför det ni har gemensamt så blir ni alla starkare.
  2. Träffas och bolla idéer. En gång i kvartalet eller en gång i månaden brukar vara lämpligt. För varje gång ni träffas lär ni känna varandra bättre det genererar nya förslag och idéer. Se till att saker blir gjorda mellan träffarna. När ni möts diskuterar ni och beslutar, men det är under tiden emellan som de ska bli utförda
  3. Hitta nya marknadsplatser. Det kostar pengar att hitta nya ställen att synas på. Kan ni göra det tillsammans så kommer ni att synas mer och till en avsevärt mindre kostnad.
  4. Gör aktioner gemensamt. Det finns mycket lyckade exempel där företagare har skaffat lokaler intill varandra för att gemensamt marknadsföra och locka kunder till sina butiker.