Hitta din nisch

business

Om sitt nya eller befintliga företag ska växa så krävs det något unikt. En speciell nisch som bara ditt företag har. En produkt som är helt unik eller en tjänst som inget annat företag erbjuder.

Det kan vara väldigt svårt att hitta en unik nisch som gör att företaget sticker ut och lockar fler kunder. Det finns konkurrenter i varje bransch och alla strävar efter att få flest kunder. Se efter vad dina kunder behöver och vad dom inte behöver.

Om du till exempel säljer byggmaterial så kan ritningar på enklare möbler eller lekstugor vara intressant för dina kunder. Dina konkurrenter kanske redan erbjuder detta till sina kunder. Då måste du göra något extra. Du kan göra färdiga byggsatser som du skickar till dina kunder så att dom enkelt kan bygga en lekstuga. Ge dina kunder inredningstips för lekstugan.

Det finns många sätt att hitta en egen nisch. För att hitta den måste du veta vad dina kunder vill ha. Fråga dina kunder eller gör en enkät som dina kunder kan fylla i. Ställ frågor som, Varför valde du oss?, Hur kan vi hjälpa dig bättre?, Saknar du något i vårt sortiment? Vad ska vi erbjuda för att du ska välja oss?

Att veta vad kunden behöver eller är intresserad av gör att du kan hitta något som bara du kan erbjuda kunderna. Men som dina konkurrenter inte kan. Dela med dig av din kunskap, Ge tips om vanliga problem eller lösningar inom din bransch. Om kunden får något extra av dig så kommer fler att vända sig till ditt företag