Marknadsföring online har länge varit en viktig del av många företags marknadsföringsstrategier. Men det handlar ju inte om en enda form av marknadsföring, utan är uppdelad i en rad olika former. Att hitta rätt form eller former för företaget kan alltid kräva att man provar sig fram. Men nästan oavsett vilken sorts verksamhet ett föredrag bedriver, kan det finnas stort värde i att marknadsföra online. En väldigt vanligt form idag är marknadsföring i social media. Detta är en samlingsplats för väldigt hög andel av befolkningen. Vilket betyder att alla möjliga målgrupper kan nås genom denna form av marknadsföring. Men då alla är samlade på i stort sett samma plattform, kan det krävas hjälp för att hitta rätt. Affiliatemarknadsföring är också något som är exklusivt för internet, och det kan nog kallas för den första formen av internetmarknadsföring som utvecklades. Denna form av marknadsföring handlar mer eller mindre om att driva trafik till företagets webbplats. Men det kan även göras mer specifik och ytterligare krav på att besökare också gör köp, begär offerter eller liknande kan bakas in. Marknadsföring via e-post är också något som fortfarande är standard och kan vara mer effektivt än många först tror. Detta är dock mer än bara skicka ut nyhetsbrev till kunder och är något som många företag kan tjäna på att utveckla mer.