På internet finns det många olika strategier för att marknadsföra sig. Några av de vanligaste är att använda Google Adwords och sociala medier. Testa dig fram för att hitta det som fungerar bäst för dig och din bransch. För att göra en effektiv marknadsföring online så måste man analysera resultaten och prova lite olika varianter. Jämför och se vilken annons som fungerar bäst eller vars du ska synas för bäst resultat.
Google Adwords
Betald annonsering på Google. För att lyckas med Adwords måste både din annons se bra ut och din landningssida. Rikta din annons till en relevant landningssida så att konverteringen av annonsen blir så hög som möjligt. Om du ska annonsera en båtmotor så bör landningssidan vara på den båtmotorn. Beroende på hur annonsen ser ut så kan du även använda dig av en landningssida som beskriver dina produkter eller tjänster.
Sociala Medier
Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Linkedin är de vanligaste socialamedier. Det kan vara tidskrävande att synas på alla sociala medier. Välj istället de som fungerar bäst för dig. Se efter vars din målgrupp finns och lägg mer tid på dom. Ett exempel är Instagram där det är fler yngre personer som gärna vill se många bilder på både dig, hur du jobbar och dina produkter eller tjänster. Våga vara lite mer personlig mot dina följare och dela med dig av dina tips och visa hur du kan hjälpa dem.